Photobucket

Sunday, March 15, 2009

Kursus Praktikal dan Amali Sembelihan 8th College



Pagi tadi perkarangan Balai Islam 8th riuh dengan kokokan ayam yang bakal menjadi korban sembelihan sempena Kursus Praktikal dan Amali Sembelihan anjuran Balai Islam Kolej Kediaman Kelapan. Seawal jam 9 pagi program bermula dengan sesi taklimat oleh Ustaz Mohd Sufi, Bilal Masjid UIA PJ. Turut hadir sama kali ini ialah YDP dan Setiausaha Agung PMIUM yang baru dilantik semalam, Saudara Shazni Munir dan Hafiz Ilyas. Mesra rakyat sungguh pimpinan PMI baru kita ni..baru di lantik dah turun padang.





Antara yang diajar oleh Ustaz ialah cara-cara menyembelih yang betul, mengenalpasti urat yang perlu dipotong. Selain tu, pastikan pisau tidak diangkat waktu proses menyembelih. Kalau dah diangkat dah tak boleh teruskan penyembelihan. Maknanya, dah selesai la penyembelihan haiwan tersebut.. Lebih kurang macam tu la. Selesai sesi taklimat, maka sesi mempraktikkan apa yang di ajar. Selain ayam seekor kambing biri-biri yang agak besar turut terkorban pagi ni.


Hafizullah dan biri-birinya...


Bakal penyembelih ayam profesional..

Pagi ni juga berlaku penyembelihan paling kejam dalam sejarah dunia penyembelihan apabila ayam yang disembelih oleh Farhan putus kepalanya. Semua orang tergelak sakan. Sungguh sadis aku melihat keadaan ayam tu..tinggal leher je, kepalanya entah ke mana. ish..ish..kejamnya Farhan. Lepas ni boleh la hantar pegi palestin sebab dah ada kemahiran memancung kepala nampaknya. Ada peluang syahid fisabilillah..




Selesai aktiviti menyembelih, maka ayam-ayam dan biri tadi di bersihkan untuk dijadikan juadah untuk makan malam seluruh warga kolej. Macam-macam gelagat ada..Ada yang mencabut bulu ayam, melapah daging kambing dan tak kurang juga yang terkial-kial nak potong ayam hinggakan ada muslimin yang mengajar muslimat macamana nak potong ayam. Hah, baru sekarang terasa dan sedar kenapa mak saya selalu suruh masuk dapur dan belajar macam mana nak buat kerja-kerja ni. Kalau dulu saya tak dengar dan buat pekak badak je bila di suruh ke dapur mungkin sekarang ni pun masih lagi tak pandai macamana caranya nak potong ayam. Buat bakal-bakal ibu sekalian, kalau dah kawin dan berkeluarga nanti, jangan beli ayam yang dah siap dipotong untuk di masak tapi beli ayam yang belum lagi di proses dan suruhlah anak-anak anda memotong dan membersihkan ayam tu ye. Malu la jugak kan bila muslimin pulak yang kena ajar muslimat macamana nak potong ayam. alahai..

bakal pekerja-pekerja bahagian pemprosesan ayam yang bertauliah

Emm..itulah serba sedikit aktiviti Balai Islam Kolej kediaman Kelapan minggu ni. Balai Islam yang paling aktif dan paling cantik kat Universiti Malaya setakat ni. Hidup Balai Islam 8th!!.

No comments:

Post a Comment