Photobucket

Monday, March 30, 2009

Stress.....!!


Akhir-akhir ni saya agak stress..terutamanya bila malam menjelma. Tambah pulak bila duk kat meja study. Huh..banyak betul kerja yang tak siap. Maklum la, akhir-akhir semester macam ni la semuanya minta dihantar. Minggu lepas minggu yang agak memenatkan. Petang jumaat lepas, bila dah submit assigment usulfiqh rasa pening semacam je kat depan box Dr Saim. Pandangan jadi kabur. Rasa nak pengsan kat situ. Rasa je la.. Nasib baik tak. Kalau tak memang dah jumpa putera idaman di petang jumaat yang berkat lagi mulia tu..


Petang tadi jumpa mentor, Dr Siti Mashitah untuk ambil tandatangan sebab nak ambil jadual peperiksaan. Dia tanya..

"okey ke?"

Pertanyaan tu terlalu umum. Dari sudut mana okeynya? entahlah..tak tau nak jawab apa sebab saya sendiri pun tak tau saya okey ke tak. Agak lama untuk menjawab lalu Dr Mashitah pandang saya dan saya terpaksa juga jawab..

"biasa lah..(ada makna tu..).

Dr Mashitah memandang penuh makna. Dah boleh agak rasanya ada yang tak kena dengan mentee dia sorang ni..

Dr Mashitah cuba test kewarasan saya..

"sem ni ambik berapa subjek?"

"enam..(tak tau la betul ke tak, main jawab je..memang sah dah ni..)

"subjek apa?"

"undang-undang pentadbiran (ingat la sebab baru je habis kelas Dr Farid tadi), Sistem Kehakiman Islam (sebab teringat kat Dr Ruzman-my best lecturer), Apk (sebab baru je kena jaga gerai 3 hari lepas) .."

subjek-subjek lain saya 'lost'.. kata tadi enam subjek..

"APK tu apa"

"pembudayaan keusahawanan.." ringkas je jawabnya.

"semua okey?"

alahai..dah nama pun mentor. Nak tau semuanya..

"biasalah.."

sebab sebenarnya ada sesuatu yang bermain di fikiran masa tu. Duk fikir nak cakap ke tak ni.. Dr Mashitah macam dah agak sesuatu. Lalu cepat-cepat saya tanya:

"Dr sibuk ke?"

"biasalah..."

aduh..stress jugak ke?

"hari rabu nanti ada mock court trial, hari jumaat ada dinner jabatan.." memaklumkan sesuatu yang sudah saya maklum.

"iya.. InsyaAllah. Assalamualaikum"

cepat-cepat saya keluar dari bilik Dr Mashitah..

Tiba-tiba Kak Lin, kerani jabatan tegur..

"kenapa tak bagi kat Dr salinan surat tu?" (sepatutnya satu salinan untuk saya dan satu salinan untuk Dr Mas..)

ALLAH !!

sah la..dua-dua stress.

Malam ni, ramai orang tanya saya kenapa saya stress bila tengok saya tulis kat ym -stress...!!. Semuanya saya bagi jawapan yang berbeza. Mungkin jawapan yang saya berikan tu mengarut tp ada benarnya. (Ha..sape-sape yang dapat jawapan dari saya fikir-fikirkan lah maksudnya ye..) Bila stress atau kena tekanan perasaan ni semuanya tak kena. Mengantuk tapi tak boleh tidur, lapar tapi tak nak makan. (kalau mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang tu dah lain penyakitnya..) Alih-alih, mengadap laptop je la jawapannya. Malam ni saya cuba untuk tinggalkan rutin malam yang biasa saya lakukan. Biasanya pukul 9 lebih dah syahid fisabilillah. Saya lebih suka ulangkaji tengah malam. Masa semua orang dah tidur masa tu la saya menjelma jadi burung hantu. Dari dulu lagi..masa belajar kat Maahad memang itulah rutinnya. Lekat sampai sekarang. Bila ulangkaji tengah malam rasa masa tu lebih panjang. Rasa lebih dekat dengan Allah. Udara pun segar. Saya suka buka tingkap luas-luas tengah-tengah malam. Maka jadilah ia satu 'habit' hinggakan ma dan abah akan kejutkan tengah-tengah malam andai kata saya tak terjaga malam tu. Tapi sekarang semuanya tinggal kenangan. Aku keseorangan di sini..

Malam ni, saya tinggalkan semua tu..saya cuba tenangkan diri. Minum air sejuk (cool water) sambil dengar lagu My Heart Will Go On- Celine Dion.

"every night in my dream
i see you..
i feel you..
that is now
i know you
go on... "

sejuk air menyerap seluruh tubuh..dingin rasanya..

Tapi..

sebenarnya,

hakikatnya..

"Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.."

em..itu saja penyelesaiannya. Yang lain-lain sekadar alternatif je. Tiada yang lebih menenangkan saat mengadu padaNya!!

Saya mula mencongak langkah seterusnya. Bila terlibat dengan banyak program-program luar, saya banyak belajar untuk merancang..(termasuklah merancang masa depan, wah..) Seorang ex-nydp PMK pernah tanya saya: " tak buat list ke?" bila saya mengadu yang saya tak pasti apa lagi yang tak 'settle' masa buat program OPKIM dulu. Jadi itu mungkin penyelesaiannya sekarang..Perancangan. Ramai motivator sebut.. orang yang gagal merancang maka dia telah merancang untuk gagal. So,rancang dan senaraikan apa yang tak 'settle' lagi. pertama..

kedua?
bertindak la..tunggu apa lagi. Masa tak menunggu kita. Masa kan lebih berharga daripada dinar emas. Kalau dinar mas tu penting hinggakan PMK buat seminar Dinar Emas baru-baru ni. Maka, saya nak katakan bahawa ada sesuatu yang berharga daripada dinar emas iaitu Masa. Maka mungkin boleh buat seminar tentang masa pulak. Biar saya pulak yang jadi pengarahnya. Amboi..

Mungkin ini nukilan seorang yang penat dengan kehidupan. Rutin yang sama setiap hari sementara menunggu habis semester ni. Perkara yang sama perlu dihadap. Tapi mungkin suatu ketika saya mungkin akan merindui detik-detik ini. Dulu, masa kat Maahad saya selalu mengeluh sebab banyak kena menghafal hinggakan saya rasa nak cepat-cepat habiskan zaman sekolah. Tapi sekarang ni saya merindui saat-saat itu. Nikmat pula rasanya. Tambah pula bila segala hafalan kita tu membuahkan kejayaan yang cemerlang.

"Berpenat lelah lah kerana Allah,
sesunggguhnya kesenangan itu selepas kepenatan..
jangan berdukacita kerana hidup ini meletihkan,
sebab demikian lah hidup ini di ciptakan.."
-Imam As-Syafie-

11.50 malam, mengantuk pulak.
dah normal balik rasanya..

okey,
Jumpa lagi di posting akan datang
Terima kasih kerana membaca
semoga mendapat manfaat bersama.

*tanpa sedar..
lagu raya duk berkumandang dari tadi..

No comments:

Post a Comment